четвъртък, 21 март 2024 г.

Елена като вакъф. Част 2: Вакъфът на Еметуллах Рабиа Гюлнуш - продължение

Пространството

Към всяко населено място от вакъфския регистър е добавен специален раздел, наречен синурнаме, [9] в който са описани географските му граници. [Приложение 5] Използвана е предимно микротопонимия като „ливадата на Рали”, „нивата на Кою” и други подобни. Това обстоятелство прави невъзможно прецизното проследяване на границите, но за късмет в описанието се прокрадват и по-устойчивите във времето мезотопоними, запазили се в народната памет до наши дни. С тяхна помощ ще направим една съвсем груба реконструкция на границите на еленския вакъф в последователността, в която са описани. Източната граница започва от билото на Еленските възвишения при Златарица, продължава на юг по долината на Бебровска река (Каменица), след което на югоизток по долината на Костелска река достига главното старопланинско било при скала̀та Бялата крава. От там южната граница следва стриктно билото на Балкана в западна посока до малко след възвишението Бутурски чукар. След това западната граница продължава на север по билото на вододелния рид, разделящ водосборните басейни на реките Веселина и Белица. Когато достигне отново Еленските възвишения при Къпиново, границата се затваря по тяхното било на изток към Златарица, формирайки северната граница на вакъфа. Карта със списък на идентифицираните и локализирани топоними е дадена в Приложение 6. [10] Вижда се, че с изключение на източната, останалите вакъфски граници се припокриват с днешните граници на община Елена.

____________________

9. Синурнаме (от гр. σύνορα – граница) или още худутнаме (от ар. حد, хадд – граница, предел) е документ, в който съгласно османската административна практика се описвали граници на населени места, землища и имоти.

10. За идентифицирането и локализирането на топонимите от еленското синурнаме са използвани следните източници: непубликуван превод на проф. Айше Каяпънар; Хитов, П., Моето пътуване по Стара планина, София 1940, стр. 40-41; топографските карти BGMoutains (www.kade.si) със слоеве BGMountains, BGTopoVJ-50K и ЕТК-1-500. Не особено сполучлив превод на синурнамето може да се намери и във вече цитираните публикации на Бобчев.

Приложение 5.
KK144, TKGM – Ankara.
Страницата с еленското синурнаме.


Приложение 6.
Карта и списък на идентифицираните и локализирани топоними.

– Ижлатар (İjlatar) – гр. Златарица;
– дере Камениче (Kameniçe Deresi) – река Бебровска, която в горното си течение е известна с името Каменица. Възможно е зад този хидроним да стои също някое от деретата явяващи се леви притоци на споменатата река;
– Шарково гьолче (Şarko Gölcüğü) – не е точно локализиран, но в същия район северно от Долни Марян е регистриран топоним Шарков рът;
– Костелска вода (Kostel Suyuna) – река Костелска;
– скала Бяла крава (Byala Krava Taşına) – връх Бяла крава (1057 m). Възвишението е част от главното старопланинско било и днес попада в територията на едноименния резерват;
– гьол при Тюфек баир (Tüfek Bayırında Göle) – Локализиран е Тюфешки рът (977 m), от тур. tüfek – пушка. Логично е гьолът да се намира в непосредствена близост, вероятно югоизточно от възвишението. Може би една от няколкото заблатени седловини в тази част от билото на Стара планина, наричани от местното население „локви”;
– Буков кладенец (Kayın Pınara) – вероятно чешмата в западното подножие на връх Буюк каин вели (1170 m), която днес се нарича Калинин кладенец;
– Стола тепе (İskemle Depesine) – вероятно ниското хълмче на 300 m северно от хижа Чумерна, където се намира камъка Царския трон;
– Пазова поляна (Pazova Polyana) Бъзова поляна. Билна поляна на около 2 km югозападно от х. Буковец;
– Каменния извор (Taşlı Pınara) – вероятно чешмата Сейменски кладенец, която се намира в северозападното подножие на Каменска могила (1231 m);
– Кръстатия гьол (Haçlı Göle) – Кръстатата локва. Не е точно локализирана, но местонахождението ѝ трябва да се търси около местността Караиваново хорище, където също се образуват „локви”. Споменава се от Панайот Хитов, който пише, че от мястото извира река Лазовска;
– Будур тепе (Budur Depesine) – Бутурски чукар (1115 m), от тур. bodur  нисък;
– Гъбата тепе (Mantar Depesine) – вероятно връх Мандрата (831 m) с видоизменено име от тур. „мантар”;
– Лома тепе (Loma Depesine) – Лома е леко издължено възвишение североизточно от връх Мандрата;
– Клави тепе (Klavi Depesine) – връх Главите (939 m) с промяна в началния звук от „г” към „к”, както вероятно е прозвучало името на този топоним в ушите на османския регистратор;
– Поп Болич тепе (Boliç Papaz Depesine) – не е точно локализиран, но със сигурност хълмът е част от Еленските възвишения над село Къпиново. Южно от Къпиновския манастир в началото на Горния боаз са регистрирани топонимите Попови ливади и Поп Стойкова чука;
– Къпинава (Kıpinаva) – с. Къпиново.


(следва)

сряда, 20 март 2024 г.

Елена като вакъф. Част 2: Вакъфът на Еметуллах Рабиа Гюлнуш

Ако дербенджийството имаше важна роля за развитието на Елена в периода XV-XVII век и вероятно беше причина за нейната поява подобно на други селища в Османската империя, влиянието на вакъфския статут надхвърля границите на населеното място и преобразява радикално социално-икономическия и демографския облик на целия Еленски Балкан. В резултат на политиките за оживяване и развитие на поземлените вакъфи, за по-малко от век в това полупусто планинско пространство се създават условия за появата на своеобразен конгломерат от колибарски селища, за които Елена ще се превърне в естествен административен, икономически и културно-просветен център. 

Малко предистория

За вакъфския статут на Елена се знае малко. Темата не е била предмет на сериозно историческо изследване и в българската историография могат да се намерят само податки. Стефан Бобчев например публикува превод на документ от 1841 г, с който се препотвърждават вакъфските граници на селата Елена, Беброво, Златарица и Капиново. [1] Оригиналът на документа вероятно не е запазен, но според публикацията село Елена и махалите му били част от вакъфите на Старата султанска майка, дарени ѝ от султан Мехмед хан, чиито приходи се използвали за поддръжката на джамии и училища в Юскюдар [2]. Понеже с времето границите и населението на вакъфа се променили, наложило се отново да се опишат.

Без да посочва източник, Никола Станев публикува подобен превод на вероятно същия документ [3] и предполага, че вакъфът е дарен от султаните Мехмед I или Мехмед II, отхвърляйки възможността това да се е случило при по-късно управлявалите Мехмед III и Мехмед IV с малко наивния аргумент, че „поради безредиците в империята те едва ли биха имали време да се занимават с вакъфи”. Авторът прави и друго невярно предположение, че споменатата в документа „стара майка султанка (баба)” [sic!] може би е Тамара Хатун (Кера Тамара), наложницата на султан Мурад I и дъщеря на цар Иван Александър и царица Теодора. 

Най-важните и достоверни подробности относно вакъфския статут на Елена узнахме благодарение на нидерланския изследовател Махиел Кийл, който направи обществено достояние един вакъфски регистър от архива на Главната дирекция на поземлените имоти и кадастъра в Анкара. [4] Документът е датиран към 29 март 1710 година и хвърля лъч светлина върху тъмното вакъфско минало на Елена. [Приложение 1]

Фондацията

От уводната част на регистъра [5] узнаваме, че султан Ахмед хан, син на Мехмед хан, е връчил на своята майка (Валиде султан) указ, с който я дарява и въвежда във владение на села и мезри, спадащи към приходоизточниците на градовете Свищов, Търново и Ловеч, които се намират в санджаците Никопол [6] и Паша [7]. Впоследствие тя ги вакъфирала, за да осигури необходимите средства по поддръжката и изплащането на заплати на служителите в благотворителните си обекти в квартал Юскюдар на Истанбул. Годината на издаване на документа и султанският подпис категорично показват, че става дума за султан Ахмед III, управлявал в периода от 1703 до 1730 година. [Приложение 2] Публикуваните от Бобчев и Станев преводи са на по-късен потвърдителен акт на вакъфа (виж част 1), издаден две години след качването на престола на султан Абдул Меджид I. Очевидно качеството на тези преводи е незадоволително, защото както вече стана дума, не султан Мехмед, а синът му султан Ахмед дарява майка си с владение. Макар учредителката на вакъфа да не е спомената поименно, общоизвестен факт е, че майка на Ахмед III е Еметуллах Рабиа Гюлнуш.

Благотворителната дейност на Рабиа Гюлнюш започва още при управлението на нейния съпруг султан Мехмед IV [8], но своя най-мащабен проект тя осъществява едва през 1709 г., когато на престола е по-малкият ѝ син Ахмед III. Резултатът от тази амбициозна инициатива е голям архитектурен комплекс в истанбулския квартал Юскюдар, който включва джамията Йени валиде, училище, библиотека, приют с кухня за бедни, чешма, а по-късно мавзолей и магазини. Както може да се очаква, издръжката на подобен обект е скъпо начинание, затова учреденият в негова полза вакъф бил подобаващо голям. Освен приходоизточници в градовете Търново, Ловеч и Свищов, фондацията включвала още 24 от прилежащите им села плюс едно село в Старозагорско. Под номер 30 в съдържанието на регистъра откриваме село Елена, спадащо към Търново. [Приложение 3]

Вземайки предвид написаното в част 1, можем да обобобщим, че село Елена е било част от огромен поземлен вакъф, учреден от висш член на султанската династия. Тези вакъфи съответствали по ранг на султанските и подобно на тях се управлявали напълно самостоятелно в условията на финансов имунитет. Макар да били под пряката опека на държавната канцелария, никакви други държавни институции или длъжностни лица нямали право да се намесват в делата им. Вакъфът е създаден около 1708-1709 г. при управлението на Ахмед III, който извадил от обръщение селища и земи от султанските си хасове в днешните територии на Северна и Южна България, за да ги подари на своята майка Еметуллах Рабиа Гюлнюш. Тя на свой ред ги вакъфирала в полза на новопостроения комплекс Йени валиде в Юскюдар. [Приложение 4] За съжаление учредителният акт, който би ни разкрил повече подробности за тази фондация, не е открит.

_______________________

1. Бобчев, Ст., Сборник на българските юридически обичаи, ч. II, т. 3, София, 1915, стр. 216-223; Еленски сборник, кн. 2, София 1938, стр. 88-90. Преводач: П. Георгиев.

2. Квартал на Истанбул, намиращ се на азиатския бряг на Босфора. Кварталът е наследник на древногръцкия град Хрисополис, известен през Средновековието с името Скутарион.

3. Станев, Н., История на Търновската предбалканска котловина, София 1942, стр. 20-21.

4. KK144, TKGM – Ankara; Кийл, М., Демографски промени в Дунавска България (1480–1710) (според османски изворов материал от турските държавни архиви), В: Втори международен конгрес на българистиката, София, 23 май – 3 юни 1986 г. Доклади, т. 7: България през XV-XIX век, съст. Б. Киряков, София 1989, стр. 49-75; България под османска власт, София 2017, стр. 91-92. Тук искам да благодаря на г-н Емил Енчев за предоставеното копие на оригинала на документа, както и за споделените разходи за част от преводаческите услуги.

5. Преводът на уводната част на регистъра е на доц. Мария Калицин, но тук не е цитиран дословно. На читателите са спестени характерните за официалната османска документация вежливи обръщения, възхвали и титли, които излишно разтягат и затормозяват текста. 

6. Никополският санджак е административно-териториална единица с център гр. Никопол. Създаден е върху територията на бившето Търновското царство и обхващал по-голямата част от днешна Северна България.

7. Санджак Паша е административно-териториална единица, която е включвала области от днешните държави България, Турция, Гърция и Северна Македония. През XV в. център на санджака е гр. Одрин, а от нач. на XVI в. – гр. София.

8. Argit, B., A Queen Mother and the Ottoman Imperial Harem: Rabia Gülnuş Emetullah Valide Sultan (1640–1715), In: Concubines and Courtesans: Women and Slavery in Islamic History, Oxford 2017, p. 216-217.

Приложение 1.
KK144, TKGM – Ankara.
Предната корица на вакъфския регистър

Приложение 2.
KK144, TKGM – Ankara. 
Kалиграфският подпис (тура) на султан Ахмед III.


Приложение 3.
KK144, TKGM – Ankara. 
Съдържанието на регистъра,
където под номер 30 е отбелязано село Елена.


Приложение 4.
Комплексът Йени валиде в кв. Юскюдар на Истанбул
се намира в непосредствена близост до пристанището.

(следва)