Причините за катастрофалното обезлюдяване на района са комплексни. Основни фактори оказали влияние върху този процес са: ниският природно-ресурсен потенциал за развитие на мястото, изразяващ се в ограничено пространство и липса на достатъчно плодородна обработваема земя; изчерпването на горския дървесен фонд, осигурявал съществена част от поминъка на населението; принудителната колективизация на селското стопанство; индустриализацията и последвалата я урбанизация.
През 20-те години на XIX век централната османска власт вече се е справила с вътрешните размирици и сепаратизма обхванали империята и обстановката се успокоява. Отминалият изпълнен с анархия и несигурност период, останал в историята като „кърджалийско време”, сериозно размества обществените пластове и последвалите социално-икономически промени създават условия за миграционно поведение на населението.
След Танзимата процесите на трайни мигрирации на балканджии към полето се засилват . В своята кореспонденция (5) от 1852 г. с каза векилина (6) Георги Попсимеонов от Арбанаси, бебровските селяни му съобщават, че от началото на реформите 30-40 семейства от селото се изселили към Османпазарско, защото били в тежко материално положение. Тревненци и габровци пък му се оплакват, че много техни съселяни забягнали в Русенско, защото нямали с какво да се изхранват. Подобни сведения дават също еленските първенци, които пишат, че поради невъзможност да плащат тежките данъци, хората се изселват другаде. Накрая всички молят за едно – намаляване на данъците, заради забягналите семейства.
Освобождението заварва региона на Централна Стара планина сериозно пренаселен и отприщва поредната миграционна вълна в посока равнината. Като лавина от Балкана се спускат жадни за повече обработваема земя балканджии, които бързо заемат овакантените от изселващите се турци имоти. Само за едно-две десетилетия някои предбалкански и полски села променят своя етническия състав радикално – от преобладаващо или напълно турски, стават преобладаващо или напълно български. Липсата на сигурни данни за този период затруднява даването на точна количествена оценка на тези преселения, но косвени засичания по налични генеалогични данни показват, че някои Еленски села и махали губят около една пета от населението си.
Не са изолирани случаите, когато в търсене на по-добри условия за живот се изселват цели родове. Типичен пример е Драгиевият род – от шестте известни деца на Драгия Иванов (р. 1815), към началото на XX век в Драгийци е останал само най-малкият му син Иван (р. 1844). Другите пет деца се преселват в предбалканските села с целите си семейства. Още по-крайна е ситуацията с родовете Генови и Пееви, за които в селото остават да напомнят само топонимите носещи техните имена.
Подобни примери могат да бъдат посочени и в съседните населени места. Баданчеви били голям род, населявал една махала от пет къщи в Бадевци. След Освобождението в селото остава само една къща с техни потомци. Всички останали се изселили към полските села. (7)
Така заедно с хората си отиват и техните характерни родови имена, а патроними като Драгия и Бадю например, в началото на XX век вече не се срещат като лични имена сред населението на Драгийци и Бадевци.
Последният пирон в ковчега на българското село е забит по времето на социализма, когато проведената от тоталитарния режим принудителна колективизация завинаги ще отчужди земеделския стопанин от земята му, а остатъчния стопански ресурс на селото ще бъде изсмукан и отклонен за целите на индустриализацията.
_______________________
1. D.490, НБКМ - София
2. При средно шест човека в едно домакинство
3. ДВ, бр. 91 от 21.08.1882 г.
4. ДВ, бр. 73 от 12.03.1883 г.
5. НБКМ, БИА, Попсимеонов, Г., фонд 36
6. Представител на християнското население пред местната османска власт
7. Стайков Ст., Бадевци – старо и ново, 2009